Single post

Onko autoilun tulevaisuus sähköinen?

Ihmiset ovat nykyisin hyvin kiinnostuneita maapallon tilasta ja ekologisuus nostaa päätään joka puolella. Ihmiset haluavat kestävämpää kehitystä ja monet miettivätkin, millaisen elinympäristön jätämme jälkipolville.

Autojen tekniikka on ollut vuosikymmeniä suunnilleen samanlainen. Moottorissa poltetaan polttoainetta, josta auto saa voimansa. Haittana tästä polttotapahtumasta on pakokaasu, jota tuprahtelee jokaisen auton pakoputkesta. Siinä maan ilmakehään vapautuu hiilidioksidipäästöjä, jotka ovat haitallisia maan otsonikerrokselle.

Autoihin on siis viime vuosien aikana alettu kehittää vaihtoehtoisia tekniikoita. Merkittävä asia on myös se, että auton polttoainetta varten tarvitaan öljyä, joka loppuu jossain vaiheessa ihmiskunnan historiaa. On tehty laskelmia, että öljy loppuu maapallolta 2060-luvulla, joten vaihtoehtoisia tekniikoita ihmisten liikkumiseen on syytä jo kehitellä.

Sähköautoista ratkaisu?

Monet autonvalmistajat ovat viime vuosina kehittäneet markkinoille sähköautoja. Vaikka auto ulkoisesti muistuttaa tavallista polttomoottori- tai dieselautoa, on se täysin erilainen kapistus. Autosta puuttuu perinteinen moottori kokonaan, eikä siinä ole myöskään vaihdekeppiä, saati vaihteita. Sähköauto sisältää siis huomattavasti vähemmän mekaanisia osia, verrattuna perinteiseen polttomoottorilla varustettuun autoon.

Sähköauto saa siis energiansa puhtaasti sähköstä. Autossa on tekokas akku, johon sähköä varataan. Sähkömoottorit saavat renkaat pyörimään, jolloin päästään liikkeelle. Sähköauton ajokokemus on huomattavan erilainen verrattuna bensiini- tai diesel-autoon. Koska autossa ei ole perinteistä moottoria, mitään viivettä ei esiinny kaasupoljinta painettaessa. Kaikki voima on samantien käytössä, ja se saakin sähköauton kiihtymään todella voimakkaasti. Sähköauto siis liikkuu varsin rivakasti ja tavallisen sähköauton kiihtyvyys vastaakin jotain keskihintaista urheiluautoa.

Auto on siis näppärä ajettava, eikä päästöjä synny ollenkaan. Koska autossa ei ole perinteistä moottoria, siinä ei myöskään ole minkäänlaista pakoputkea, joka turprauttelisi päästöjä ilmaan. Sähköauto on siis hyvin ekologinen. Yksi asia, mikä nykyisin vielä kuitenkin rajoittaa sähköautojen määrää, on sen verrattain kallis hinta. Jos kuitenkin haluat hankkia sähköauton, voi Freedomrahoitus.fi tarjota rahoitusratkaisun.

Ratkaistavia ongelmia

Sähköautoilussa on kuitenkin vielä monia ratkaistavia asioita, ennen kuin päästään täysin päästöttömään autoiluun. Vaikka itse auto ei tuotakaan ilmakehään mitään päästöjä, on auton akku hieman ongelmallinen. Akun valmistus nimittäin on varsin mutkikas prosessi ja sitä varten tarvitaan harvinaisia raskasmetallieja, kuten kobolttia, jota louhitaan saastuttavissa kaivoksissa. Asia ei siis ole aivan yksiselitteinen.

Lisäksi sähköauton akun käyttöikä on noin 10 vuoden paikkeilla, jonka jälkeen se tulee vaihtaa. Akku on auton kallein osa, joten monikaan ei välttämättä halua vaihtaa akkua, mikäli se maksaa lähes saman verran kuin uusi auto. Käytetty akku on myös ongelmajätettä, jonka loppukäytöstä tulee huolehtia. Akun oikeanlainen kierrätys voi maksaa kuluttajalle pitkän pennin, joten joku saattaa hävittää akun väärällä tavalla.

Yksi asia, joka myös tuottaa vielä sähköautoilijalle harmaita hiuksia, on auton akun pitkä latausaika. Siinä missä bensiinikäyttöistä autoa käydään tankkaamassa ja tankin täyttäminen hoituu 5 minuutissa, pitää sähköautoa ladata monta tuntia. Tämä ei ole toistaiseksi kovin kätevää kiireiselle ihmiselle. Autoa voi toki ladata yön yli kotonaan, mutta jos ollaan reissussa, niin täytyy ennakkoon suunnitella tarkkaan, missä autoa voi ladata. Ei olisi mukava jäädä tien päälle akun varauksen mennessä nollille.

theme by teslathemes